fredag 28 november 2008

Inte bara lavendelfält












(Bilden är lånad från Österlenkryddor, tack!)



Innan jag visste var mitt bokcafé skulle ligga, eller om det verkligen, verkligen skulle bli verklighet, så upptogs tankarna av drömmar. Diffusa drömmar och konkreta drömmar. Tredje ordet i min lilla svarta anteckningsbok där jag skriver ner alla idéer som rör caféet är "lavendelfält", så konkret kunde jag vara. En natt alldeles i början av den här lilla processen låg jag vaken till gryningen och fantiserade om vilken klänning jag skulle ha på mig på invigningen, och om det var så himla smart att sälja kakor ur såna där fina plåtlådor. Är det inte bäst med glasburkar, så att de syns? Lyckliga tankar och det är alltid antingen högsommar, New York-höst eller vintervit filmjul (tänk Fanny och Alexander) i mina drömmar.

Häromdagen var jag på skattekurs. Momsredovisning. F-skattsedel. Företagstyp. Debit, kredit, balansräkning, vinst och deklaration. Jisses amalia, detta också. Svårt och krångligt, och tungan rätt i mun-behov.

Vad hände med lavendelfälten då? Jo, gården vi köpt kantas kanske inte av hela fält med lavendel, men längs med alla rabatter finns stora, tjocka, lavendeltuvor. Fullt tillräckligt för levendelskorpor och lavendelsocker. Jag tror det är bra att drömma om hela fält, och så får verkligheten erbjuda rabatter.

Inga kommentarer: