söndag 22 februari 2009

Crimson velveteen

Cupcakes kanske är världens mest tacksamma bakverk. Finns det någon som inte blir glad av små muffins med gott fluff på? Cupcakes kommer vara ett stående inslag i fikets utbud. Och de går ju att variera på så många sätt. Pluspoäng för att de ser så roliga ut*, dessutom.

Idag har vi haft besök av en kompis, och jag passade såklart på att prova ett nytt cupcakesrecept, och på att få ett utlåtande på det. "Crimson velveteen cupcake" med "Vegan cream cheese frosting" stod det i receptet. Snyggt namn, men vad smakar det? Av att bara titta på cuppcaksen gick det inte riktigt att utröna heller. Så låt mig beskriva!

Själva kakan var saftig och god med en liten gnutta choklad i. Egentligen skulle det vara mandelessens i men det hade vi ingen så jag blandade i lite mintrasp i smeten i stället. Det röda ("crimson" i namnet alltså) kom från karamellfärg (!), men i framtiden kommer jag nog låta röda kakor smaka bär (hallonmuffins!).

Lite mera framträdande choklad- och mintsmak skulle inte heller vara fel. Nu blev det lite, lite tamt. En standardmuffin, helt enkelt. Frostingen färgade jag turkos, och strösslade över ännu mera mint. Att göra frosting av cream cheese var jättegott, friskt och mjukt, och det turkosa såg verkligen mintigt ut, så mintraspet var helt rätt där.

Utlåtandet då? Tja, vår gäst som fick agera smakdomare åt två cupkaces. Ett gott betyg, således. Jag kommer baka den här sorten igen, och modifiera enligt ovan. Dessutom ska jag göra dem lite mindre i storleken.

Men nästa gång jag bakar kommer jag prova ännu en ny sort, och smaksätta fluffet med rosenvatten och pistasch. Hur gott låter inte det?

*Jag glömde fotografera! Nästa gång, jag lovar!

4 kommentarer:

Johan Klareld sa...

Du. jag får gratuleta! Till kafé och allt. Jag funderade på, när jag nu bor i Lund så kanske det vore bra att veta var kaféet ligger om jag skulle vara i krokarna.

Lycka till så syns vi nån gång!
/Johan Andersson (Klareld) 9A Nova.

Jessica på Bokcafet sa...

Tack, Johan! Vad kul att även du blivit skåning, det visste jag inte! Självklart ska du komma förbi när vi öppnar :-). Gården vi köpt (Simbritsdal) ligger en knapp mil öster om Trelleborg och så en liten bit in i landet. Alla närmare detaljer kommer på hemsidan (när en sådan finns) i samband med att vi öppnar (och när vi vet exakt när det blir!).

Johan Klareld sa...

Låter toppen! Jag har inte skaffat mig den där bilen än. jag och Ann-Sofie, frugan min är på väg att flytta ut på landet oxå. Utanför eslöv mot lund hållet. Så då blir det en bil. Men lycka till framöver så syns vi!
Lägg upp mig på en mejlinglista om du har någon, så vi inte missar invigningen!

Hälsar Johan

Jessica på Bokcafet sa...

Ingen mailinglista ännu, men jag kommer annonsera vitt och brett - till exempel på facebook och så klart här när det är dags.

Välkommen till ett landetliv, förresten. Det går inte av för hackor!