onsdag 20 maj 2009

Sommarmorgon

Jag vaknade så tidigt idag, klockan var bara 05.36. Sovrummet ligger på andra våningen och det stora fönstret vetter mot havet och söder. Mot söder säger oss att vi borde sätta upp gardiner för att stänga ute solen, mot havet säger att vi absolut inte vill ha gardiner: det är ljuvligt att sätta sig i sängen och se blått glitter! ett angeläget dilemma. Jag gick upp för att dricka lite vatten och öppna fönstret innan jag kröp ner i sängen igen, men så fångade morgondiset mitt öga och jag var bara tvungen att sticka fötterna i ett par sandaler och gå ut. Valpen tittade morgonsömnigt på mig, det hör inte till vanligheten att det är jag som väcker henne.



Det var i precis rätt tid jag gick ut, för bara en liten stund senare började diset lägga sig och fram trädde åkrarna, gårdarna runt omkring, de vackra vindkraftverken som man skymtar som stora urtidsdjur i horisonten. Vilket ljus! Jag blir alldeles upprymd, här är så vackert!



Idag är jag också lite melankolisk, för idag var det planerat att cafét skulle öppna. Nu blir det inte riktigt som planerat, allt tar väldigt mycket längre tid. Vi hade ju, vilket jag skrivit om tidigare, hoppats kunna "tjuvstarta" i den ena bostadslängan och använda gårdens befintliga kök. Tyvärr skulle det, antagligen, innebära att vi skulle behöva bygga om köket, vilket känns onödigt för "bara" en sommar. Det kommer bli verksamhet på gården även i sommar, men lite senare än vi hoppats på, och inte i samma omfattning. Ni som hänger med här kommer inte missa det i alla fall. Och ni kan fortfarande beställa cupcakes för speciella ändamål, naturligtvis. Ingen förändring där.



Tills vidare får ni smaka på bilder från sommarmorgon på Simbritsdal. Ser ni vindkraftverken i fotot ovan?



Och en bild på valpen också. Här har hon fått syn på något, kanske en fasan eller en hare. Boo heter hon, och är snart nio månader. Två katter bor på gården också, Iris och Tossan, dem måste jag också presentera. Det blir vid ett senare tillfälle, dock. Nu ska jag dra på mig lite kläder och gå ut i stallet och fortsätta röja. Dagens plan är att sätta lite potatis också. Sent, jag vet, men kanske hinner vi få några knölar i alla fall (även om det inte blir till midsommar i år).

1 kommentar:

Calliope sa...

Oj så fint! Du måste säga till mig när ni öppnar - jag vill absolut komma till caféet!