måndag 9 mars 2009

Glutenfria fluffins


I det senaste baket ställdes jag inför ännu en utmaning: att baka glutenfritt. Det visade sig finnas många olika mjölvarianter, och vi valde den som mest verkade påminna om vetemjöl. Efter att ha konsulterat blott en text i ämnet som konstaterade att glutenfritt mjöl kunde bete sig något oberäkneligt, skred jag till verket.

Målet var att göra cupcakes som inte skiljer sig nämnvärt från sådana bakade på vetemjöl. Jag chansade på att använda mitt vanliga recept och bytte helt sonika ut vetemjölet mot det glutenfria. Rörde i några matskedar kakao också, och eftersom mintcupcakesen blev så populära senast, lite mint. In i ugnen.

Den enda skillnaden jag kunde upptäcka var att de blev betydligt ljusare än vanliga, med samma mängd kakao, och att de reste sig på mitten och blev lite väl toppiga. Ljusheten kunde jag ju räknat ut på förhand: det glutenfria mjölet var bländande vitt (jag bakade matbröd på resten, och uj så trist det blev. Jag är van vid mitt mustiga surdegsbröd och detta var mest svampigt och vitt. Så vitt att solglasögon nästan krävdes. Har en slatt kvar, ska experimentera med frön och frukt). Toppigheten kan nog åtgärdas med värmen på ugnen.

Nå, fluffet var en vanlig smör- och creamcheesevariant, med riven mörk choklad i och över. Snygga, enkla och alla vuxna (sju stycken) tyckte de var grymt goda - inklusive den som är van att äta glutenfritt. Barnen däremot tyckte fluffet var gott men inte mintkakan. Jag ska be barnen komponera sin favoritfluffin och försöka baka den. Den barnvänliga varianten. Det kan bli skoj. Jag hoppas på något färgglatt.

Fluffins, förresten: jag har retat mig på att det även på svenska heter cupcakes. Men så kom min smarta syster på det enkla namnet fluffins - muffins med fluff! Bokcafét på Simbritsdal kommer bli först i världen med fluffins, helt enkelt!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Grymt bra med glutenfritt också! Och snygga som sjutton är de. Jag har hört av mina vänner som är glutenallergiker att bröd och sån't inte håller sig nämnvärt, så kanske idé att frysa in och lägga på fluffet när det ska serveras? Alltså tina en muffin när det är någon som beställer. Du kan ju testa att göra en och ha den framme en dag och se om den är OK.

Unknown sa...

PS: en annan kompis sa också att glutenfritt bröd oftast blir så där outsägligt trist som du sa att ditt blev. Men att hon gör bröd som smet men brödsmet och inte sockersmet och gräddar som frallor i muffinsformar. Du kan ju testa det också. Hon sa att brödet blir saftigare då. Och ska frysas på stört och sedan tas fram precis när man ska ha det. Jag kan kolla om hon har ett bra recept åt dig. Det hon inte vet om glutenfritt är nog inte värt att veta.

Annette sa...

Spännande, var o när öppnar ni???

Annette i Lund

Jessica på Bokcafet sa...

Kristin: exakt det där med hållbarheten sa min bekant som var här - och mycket riktigt, åtminstone bröden blev som smuldeg efter bara en dag. Urtrist! Så att ha fryst och ta fram när någon frågar är definitivt rätt väg! Och att grädda dem i formar som du skriver låter ju toppen! Tar hemskt gärna emot receptet!

Anette: NÄR vi öppnar vet vi inte exakt, men vi hoppas att allt pappersarbete ska vara klart till Kristi Himmelsfärdsdagen. Jag kommer - så snart jag vet - posta alla detaljer om invigningen här!

VAR kan jag däremot svara på: Gården ligger strax öster om Trelleborg, strax innan Smygehuk, och så en kilometer in, från havet räknat. Även en snygg och enkel karta kommer presenteras :-)