måndag 23 mars 2009

Serengeti på köksbordet

Vi var i Afrika för drygt ett år sedan och besökte bland annat Serengeti. För mig var det en dröm sedan jag var nio och såg Född fri, om lejonet Elsa. Minns ni? Afrika finns i mitt hjärta, och Serengeti, Ngorongoro och allt det andra vi såg under vår månadslånga resa längtar jag tillbaka till. Framförallt alla djur! När så en bekant bad mig stå för bakverken på hennes bröllop - som ska ha afrikatema - ploppade idéerna upp som gnuer på savannen. Bröllopet är inte förrän i augusti, men idag har jag provbakat. Garanterat inget bushmeat i kakorna! Choklad- och mandelkakor, hallonsmörkräm och så dekorationer i sockerpasta. Ett pill, men ett roligt sådant. Fnissade faktiskt mest hela tiden. Har mailat bilderna till Kenya - där min bekant bor - och hoppas få djungelkakorna godkända av henne

.

7 kommentarer:

Camilla sa...

Alltså de är ju de finaste jag någonsin sett! Blir alldeles lycklig!!!

Camilla sa...

Såå fina kakor! Dom vill man ju inte ens äta av, för det vore ju synd om dom försvann.

Maria sa...

Fantastiskt! Kan man beställa?? :-)

Jag kan verkligen rekommendera denna blog:
http://www.monkeysontheroof.blogspot.com/
Hon bor i Afrika och skriver om sitt liv där!

Här kan du läsa om min senaste resa:
http://museolog.blogspot.com/search/label/afrika%2008

Har inte skrivit helt klart, så det kommer mera! :-)

Unknown sa...

Underbara! Du kan ha specialbeställningar på såna här till barnkalas och sån't. Men håller med Camilla, man kan ju nästan inte äta upp dem så att de försvinner så fina de är.

Jessica på Bokcafet sa...

Men tusen tack för alldeles översvallande vänliga kommentarer! Dem blir jag alldeles lycklig av, Camilla.

Och Camilla nummer två: det bästa med att de försvinner är att jag får göra nya, i alldeles ny design :-)

Maria: visst kan man beställa! Maila mig på jessicaatbokcafet@gmail.com (så småningom - när hemsidan kommer upp kommer det vara enklare!). Skriv hur många du vill ha, när och vilket tema, så ordnar vi det :-)!

Och tack för länktips, dessutom. Ska genast kolla.

Kristin: Jo, såna här avancerade kan jag tyvärr inte ha i cafét, men som sagt: jag tar gärna emot specialbeställningar!

S sa...

Verkligen fantastiskt fina, Jes. :)

Funderar på två saker: Hur många gäster kommer bröllopet att ha? Tänker att det är enormt tidskrävande att tillverka såna små konstverk i massupplaga...
Vad är djuren modellerade i? Om det är sugar-paste... blir det verkligen gott att äta med så mycket? (Men du har säkert tänkt ut något finurligare som gör att de både är chockerande snygga OCH jättegoda. :))

Jessica på Bokcafet sa...

S: Visst är det pilligt och tar lite tid, men figurerna kan göras i förväg eftersom det är (som du gissade) sockerpasta. Att äta hela lejonhuvudet ger nog lite sockerchock (precis som att äta rosen på princesstårtan) men täcket är tunt tunt (tunnare än marsipantäcket på nämnda tårta) och krämen är syrlig av hallon och cream cheese, just för att väga upp det söta i pastan. Vi har inte bara provbakat utan även provsmakat, och de var verkligen jättegoda. Så du behöver inte vara orolig :-).